Friday 29 January 2010

Sonic cleaning

New toy bought - sonic cleaner with a nice 6L tank capacity.


Made a few experiment last night. Not too succesfull, plenty of room for improvement. A proper cleaning agent for instance. Was using fairy liquid. Also need a baske - not good enough just lying in the tub like this.

Carb float bowl before sonich bath





and carb piston





Two hours later, not impressive, but OK. Saved me a lot of work.



This is because piston was standing and not rotated once in a while. Needs another go - perhaps suspended with a piece of string



Bit more luck with the float bowls









Water got plenty dirty though

2 comments:

Tonny said...

Hej N. Ja det kan være temmelig svært og finde noget der renser om virker ordenligt. jeg har arbejdet en årrække på et glasfiberværft på sydfyn hvor vi gør meget i aluminium til hverdag, og for en 4 års tid siden kom der endeligt et produkt som vi kunne bruge til og rense aluminium med. Det hedder OXI-Rens og kommer fra en dansk kemikaliefabrik. Må sige det er virkeligt effektivt. Vi får det i 25L dunke og blander somregel 1 til1 med alm vand, men skal det være 100% effektivt så bare rent og lade det ligge i blød i en lille halv times tid og en alm pensel til og børste ind i krogene, derefter hvis muligt hobbyhøjtryksrenseren på og man får et virkeligt flot resultat af gammelt og brugt alu.

Mvh Tonny

Nikolaj said...

Hej Tonny. Tak for kommentaren

Det lyder interessant med OXI-rens. Er det mon oxalsyre der er i Oxi-rens? Oxalsyre er i hvert fald kendt for at gøre alu pænere. Jeg må prøve mig lidt frem. Men den foreløbige konklusion er at

1: Ultralydsrens virker
2: der skal nok noget kraftigere end sulfo til for at det virker ordentligt
3: jeg skal have lavet mig en kurv, eller noget snoretræk så emnerne kan blive ordentligt behandlet

Jeg har tidligere renset karburatorer med petroleum og en pensel. Resultatet var ikke voldsomt tilfredsstillende i forhold til tidsforbruget. Og det er det jeg godt kan li ved ultralyd - bare smid det i - tænd for maskinen og det kommer rent op.

Jeg er gået i gang med at fabrikere en kurv. Og så vil jeg eksperimentere lidt med forskellige slags motorrens, evt brun sæbe. Jeg skal bare lige have luret af hvad det er der virker bedst.